حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه
موزه کار آغاز به فعالیت کرد

موزه کار که ساختمان آن از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به این موزه تحویل داده شده بود، سرانجام افتتاح شد.

به گزارش «سفرامروز» به نقل از ایسنا، موزه ملی کار و رفاه اجتماعی در خانه «دقت» در محله حشمتیه خواجه نظام تهران راه‌اندازی شد.

«دقت»، خانه باغی در محدوده شرق اتوبان صیاد شیرازی تهران، در خیابان اجاره‌دار است که پیش‌تر متعلق به مالک «مبلمان دقت» بود و شهرداری در سال ۱۳۸۵ آن را از ورثه خریداری کرد و مدتی در اختیار بنیاد امیرکبیر و خانواده دکتر حبیبی بود. تا سال ۱۴۰۰ خانواده دکتر حبیبی در همین ساختمان، بنیاد امیرکبیر را اداره می‌کردند که آن‌ها به تجریش منتقل می‌شوند و ساختمان که جزو اموال شهرداری بود به موزه کار اختصاص داده می‌شود. این خانه باغ در دوره پهلوی توسط حسین لرزاده ـ معمار شهیر ایران ـ ساخته شده است. اکنون درهای این موزه به طور رسمی به روی مردم باز شده است.

در آیین افتتاحیه این موزه، احمد میدری ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ، علی حسینی ـ مدیر عامل موزه ملی کار ـ، حسین کمالی ـ وزیر اسبق کار و رئیس هیأت امنای موزه ملی کار ـ حضور داشتند.

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه این موزه گفت: یادم است سال ۹۹ کار اجرایی و طراحی این موزه شروع شد و در ابتدا قرار بود مکان استقرار موزه ملی کار حوالی کرج باشد اما به خاطر دسترسی دور آن منطقه، خیابان شهید اجاره‌دار انتخاب شد.

او ادامه داد: سه لفظ موزه، ملی و کار به تنهایی بار معنایی جداگانه‌ای دارد. موزه مکانی است که میراث فرهنگی جامعه در آنجا تجمیع می‌شود و یک بصیرت و تصویری است که شما را به عمق گذشته‌ها می‌برد و نقطه شروع است. واژه ملی هم که یک طور روح جمعی است و کاری که ایرانی‌ها داشتند و شیوه زندگی‌شان در اینجا به صورت تصویری و تجسمی نشان داده شده است.

میدری اظهار کرد: این شکل از ابزارهای کار، ما را به تحولات عمیق حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌رساند. برای مثال مقاله‌هایی می‌خواندم درباره اینکه چطور شد فرش ایرانی تبدیل به کالای صادراتی شد؟ فرش ایران در ابتدا به این شکلی که امروز می‌بینیم نبود و نقش‌های شکسته و رنگ‌ها خاص‌پسند بود، اما الان کالایی شده که تمام دنیا آن را پسندیده و شکل آن انحنا پیدا کرده است. دلیلش این بود که یک شرکت در اراک کارگاهی راه انداخت که نقشه فرش نخستین‌بار در آنجا احیا شد. شیوه جدید تولید کار را از ابزار هنری به کاری صنعتی تبدیل کرد. یعنی یک نفر نقشه‌خوان آوردند که او نقشه فرش‌ها را می‌خواند و دقت طراحی و سرعت بالا رفت و خیلی‌ها می‌توانستند وارد صنعت فرش شوند. حالا شما ببینید یک شیوه خاص چطور می‌تواند تحولات اساسی ایجاد کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نگاه به این تحولات در حوزه کار می‌تواند تحولات هر دهه را به ما نشان دهد. ایران ۳۰۰ سال زودتر از همه ملت‌ها صاحب دولت شد و صاحب دولت شدن یعنی صاحب زبان و کار و نظم شدن و خیلی چیزها با ظهور دولت شکل می‌گیرد و در جهت عکس اگر بخواهیم بررسی کنیم باید گفت در دوران بی‌دولتی مرز بین تمدن و توحش، شکل‌گیری دولت‌ها است.

میدری ادامه داد: به دلیل شکل‌گیری دولت در ایران نکات مهمی از دل تاریخ ایران و شیوه‌های کاری که وجود داشتند درآمد. امروز موزه ملی کار در نقطه شروع است و به همه دوستانی که تلاش کردند برای این کار خسته نباشید می‌گویم. ‌امیدواریم با حمایت همه ارگان‌ها بتوانیم از طریق شناخت ابزار کار و شیوه‌های کار، درک بهتری برای شناخت تاریخ ایران داشته باشیم.

علی حسینی، مدیر عامل موزه ملی کار در ابتدای این مراسم گفت: اواخر سال ۹۹ کارهای ابتدایی موزه ملی کار را شروع کردیم و از آن زمان کار بازسازی، آماده‌سازی، طراحی و تهیه محتوا، جمع‌آوری اسناد و تجهیزات لازم انجام شد.

او افزود: موزه کار نقش موزه مادر را دارد و شما هر شغلی که دارید کاری در آن نهفته است و اگر بتوانیم نقش محوری موزه ملی کار را با توسعه و تحولاتی که داریم پیش ببریم به اهدافمان نزدیک شدیم. در این موزه ابزار کار کشاورزی، نجاری، فرش‌بافی، چاپ، معدن، پست و سایر مشاغل  به نمایش داده می‌شود.

مدیر موزه ملی کار از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و شهرداری قدردانی کرد و گفت: این موزه به صورت غیر دولتی و مؤسسه عمومی آغاز به کار کرده است و با حضور هیأت امنا اداره می‌شود. ‌امیدوارم حامیانی پیدا کنیم تا بتوانیم کار اساسی موزه را توسعه دهیم.

حسین کمالی، وزیر اسبق کار و رئیس هیأت امنای موزه ملی کار گفت: همانطور که بزرگان ما گفتند، گذشته چراغ راه آینده است و باید از گذشته درس بگیریم. تاریخ برای ما کلاس درس است و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده تحولاتی را در طول تاریخ رقم‌زده است و موزه نمایشگاهی است که می‌توان در آن تجارب را برای مردم تشبیه کرد و توضیح داد.

او افزود: سال‌ها پیش سفری به خارج از کشور داشتم و در آنجا عکس خلیج فارس را دیدم که نوشته بود خلیج عربی و آنجا به مسئولان موزه اعتراض کردم. اگر تاریخ خود را ثبت نکنیم دچار جعل تاریخ خواهیم شد، فرشی در موزه آلمان با قدمت ۶۰۰ سال است که نوشته خلیج فارس، اما در موزه‌ای در فرانسه عرب‌ها پول خرج کردند که فرش جدید با عبارت جعلی خلیج عربی بافته‌اند.

کمالی اظهار کرد: امروز ما به دنیای جدیدی از بحث تحولات صنعتی پا گذاشتیم. پایه همه علوم تجربه است و ما می‌خواهیم همه این تجارب را حفظ کرده و نشان دهیم و همه این‌ها می‌تواند برای موزه و نشان دادن به مردم ارزشمند باشد. ‌امیدوارم دانش‌آموزان و مردم و آموزش و پرورش و همه نهادهای فرهنگی در راستای توسعه این موزه به ما کمک کنند.

پیام بگذارید

آخرین اخبار

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00